- Läxor inom sfi eller inte? Hur utnyttja modersmålet i undervisningen?
- Föreslår att diskutera Resursperspektivet, hur ta tillvara och lyfta fram elevens erfarenheter i undervisningen?
- SFI + KOMVUX = sant?
- Studieväg 1 och arbetsmarknaden.
- SFI och kommunikationen med AF.
- Hur kan man använda sig av modersmålslärarna så att man får ut så mycket av denna tid?
- Om man inte har modersmålslärare hur kan man använda modersmålet ändå?
- Läromedel. Hur problematiserar vi val av läromedel med utgångspunkt i de didaktiska frågorna? -Hinner man det som Sfi-lärare?
- Vad ryms inom begreppet individanpassad undervisning?
- Om kollegialt lärande inom sfi.
- Kompetensutveckling inom sfi.
- Hur gör vi sfi synligt på nästa skolforum?
- Specialpedagogik inom sfi.
- Hur man kan skapa kvalitativ undervisning med kort förb.tid!?
- Behovet av vuxenpedagogik.
- Hur flexibelt kan man kräva att Sfi ska vara, med tanke på skillnader mellan små/stora kommuner?
- Modersmålslärare, studiehandledare, hur nyttjar ni språkresurser?
- Hur tar ni tekniken till hjälp med språkstöd, utbildning?
- Kontinuerligt intag (detta gissel) hur tacklar alla det! Introgrupper, inslussning etc.
- Lärportal - vilka är bra? - vs vanlig blogg! Öppenhet? Fördelar och nackdelar med de olika varianterna?
- Lön för praktikarbete. Hjälp med praktik-och arbetskontrakt för att SFI-elever ska få justa arbetsförhållande.
- Hur utvecklar och marknadsför vi chatten?
- Suggestopedi i spår A? Används det mycket, fungerar det bra?
- Hur kan vi höja statusen för sfi?
- Sfi-lärares arbetsvillkor. Skillnader mellan anställningsformer för privat resp. kommunalt anställda sfi-lärare.
- Flippad sfi-när , hur och varför?
- Individuella studieplaner på Sfi.
måndag 5 januari 2015
Diskussionsförslag inför #sfichatt
Här listar jag alla ämnen som föreslagits, nya ämnen tillkommer och de hamnar längst ner. De rödmarkerade ämnena har vi haft uppe i chatten. Kom gärna med nya förslag i kommentarsfältet eller på #sfichatt på Twitter. Detta inlägg uppdateras kontinuerligt.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar